Ara que ja estam a
punt de finalitzar l’assignatura de Processos i Contextos Educatius i aquest
mateix portfoli electrònic en forma de bloc, és l’hora de fer un petit balanç
del que hem fet a classe, del que he après i del que tot això m’ha aportat.
Al llarg d’aquests
dos mesos i escaig, hem vist entre altres coses què és el PLE, quins canvis ha
sofert el rol del professor, quins són els problemes del sistema educatiu, què
són les Competències Bàsiques i quines són les limitacions del currículum i del
sistema d’avaluació.
Però sobretot, hem
reflexionat sobre l’educació actual per poder identificar-ne les macances,
proposar solucions i motivar els alumnes mitjançant un canvi de metodològic que
es basa en l’ús de les TIC.
Com a futura docent
l’assignatura m’ha acostat a les dificultats que envolten la tasca del
professorat i m’ha fet pensar en com els docents han d’aportar el seu granet
d’arena per contribuir al canvi del sistema educatiu.
Pel que fa al
concepte de l’educació que tenia abans i el que tenc ara, he afegit accepcions
a la definició que tenia inicialment: ara ja no consider només que l’educació
és instrucció, sinó que també és ensenyar a ser crítics, autònoms i sobretot és
ensenyar a viure en el món on vivim (tant en el presencial com en el virtual).
M’agradaria
contribuir a que l’educació del s.XXI vagi en aquesta direcció. Voldria ser una
professora que ajudi els alumnes a construir el seu propi coneixement, ser una
persona accesible per resoldre dubtes però que no regali les solucions i ser
una professora creativa (i que el context m’ho deixi ser) a l’hora de preparar
les classes i així, engrescar la classe.
La creació d’aquest
bloc ha servit per adonar-me del que he après i del que em manca per aprendre. A
més, he comprovat que el portfoli és una manera per fer que l’aprenentatge
sigui siginificatiu, o sigui, que es plasmi en un producte visible, perquè de
setmana en setmana he constatat el meu aprenentatge i he ampliat el meu PLE amb el que hem fet a l’aula, amb el bloc o
amb els treballs.
He après, per
experiència pròpia, que les TIC són una potent eina per motivar l’alumnat. Amb
les eines que ens ofereix la Web 2.0 l’aprenentatge es duu a terme de forma més
divertida, interactiva i participativa (vegeu el meu vídeo de dibuixos
animats, que substitueix el que hauria d'haver fet a classe). En quan al que em manca per aprendre (del tot), crec que una de les
coses més remarcables és com realitzar el canvi educatiu en el dia a dia al
centre docent. Em pareix que els docents han d’estar molt condicionats pel
context (alumnat, recursos de l’IES...) i han de tenir molta experiència i
confiança en les seves habilitats docents per poder començar a innovar, i de
moment, aquest no és el meu cas.
Pel que fa a la
tecnologia (les TIC’s), com ja he avançat més amunt, són clau per fer que la
metodologia canviï de forma positiva. Són un mitjà per captar l’atenció de
l’alumnat, ja que els nostres alumnes són nadius digitals i plens ciutadans de
dret de la Societat del Coneixement. El més important, al meu entendre, és que
les eines tecnològiques ofereixen un ampli ventall de possibilitats per crear
productes que facin sentir contents i orgullosos als alumnes per la feina feta.
També propicien que l’alumnat s’esforci més i compari (coavalui) el seu treball
amb el dels altres companys mitjançant la visita als seus objectes i a
l’elaboració de comentaris.
En la meva àrea, la
música, les TIC’s són de gran ajuda per poder crear música, editar partitures, penjar
i descarregar peces o fins i tot per fer exercicis del bloc de conceptes
(llenguatge musical o història de la música). Gràcies a les experiències
viscudes a l’assignatura intentaré buscar eines que ajudin a fer música, a
aprendre-la i ensenyar-la, però també a motivar
els alumnes per a la música i l’aprenentatge en general.
Ara
bé, les TIC’s són un mitjà per fer que l’educació millori, però no és l’únic.
Cal que els docents tinguin una mentalitat oberta i proactiva (que veu
solucions i oportunitats en els problemes) i que realment vulguin dur endavant
el canvi educatiu.
En definitiva,
l’assignatura de Processos i Contextos Educatius ha fet que reflexioni i
m’impliqui en aquest canvi que és tant necessari a les aules. Perquè per
aconsegui-ho, els docents hem de treballar amb una filosofia educativa que
integri l’ús de les TIC, que busqui l’adquisició de Competències, que aspiri a
la formació integral de la persona i que no es limiti a formar individus sinó a
ciutadans capaços de desenvolupar-se en una societat complexa i canviant.
Aquí teniu un esquema del meu PLE actualitzat i el vídeo (perdonau la manca d'accents) amb una breu reflexió sobre les TIC's:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada